Bryllupsfesten ble selvfølgelig holdt

i Gamle Brunlanes Herredshus

Da var det kort vei til sjøen

for å forevige bryllupsbildet.

Se flere bilder fra vårt

nydekkede bord.

Herredshuset innviet 11 august 1926

Allerede i 1911 hadde kommunen oppført kr. 1.000,- til et byggefond. Dette fondet hadde vokst til kr. 51.00,- da en byggekommite ble nedsatt i 1924. Tomt ble innkjøpt av Tanum prestegård, og godseier Treschow som var med i byggekommiteen, ga kommunen det nødvendige byggematerialet.

Byggekostnadene, inkludert tomt og arkitekthonorarer beløp seg derfor til bare kr. 79.300,-. Da må vi si de fikk mye hus for pengene, og det eventuelle lånebeløpet ble ikke stort.

Herredshuset er et flott bygg med stilren fasade. Innvendig er det en stor festsal (kommunestyresal), to mindre saler og et velutstyrt kjøkken.  Rommene er holdt i vakre og behagelige farger.

Og både utvendig og innvendig har huset preg av en herregård.

Da Brunlanes kommune gikk inn i storkommunen Larvik, fikk Brunlanes historielag tilbud om å overta huset mot å svare for utgifter og vedlikehold.

På årsmøtet i 1988 takket laget ja til tilbudet.
Det skjedde ved skriftlig votering - en stemme var blank, og de andre stemte ja.. Historielaget fikk således et eget, fast og ikke minst vakkert møtelokale.

Det koster selvfølgelig mye å vedlikeholde herredshuset, og historielaget påtok seg derfor et stort ansvar. Utgifter til strøm, kommunale avgifter, vedlikehold osv. beløper seg til store tall. Medlemsmøtene med fast utlodning er en stor inntektskilde, likeledes den årvisse julemessa.

Det som kanskje ikke alle vet, er at herredshuset kan leies til større eller mindre selskaper. Herredshuset kan derfor danne en verdig og flott ramme rundt en stor dag. Historielaget vil gjerne oppfordre medlemmer til å benytte seg av dette tilbudet og også drive litt PR blandt venner og kjente. Huset kan leies ut til kurs, konferanser, møter m.m.

Leien er relativt rimelig og alle monner drar. Det er viktig å få inn penger for å holde det vakre huset i den stand det fortjener.

Se bilder av herredshuset   HER

Litt historie om det Gamle